لوله پلی اتیلن تهران پلاستیک شمس
مزایای لوله پلی اتیلن
این خصوصیت در واقع مهمترین عامل استفاده از این لوله پلی اتیلن در دریا میباشد چرا که ترکیب هوا و آب، خصوصا آب دریا، برای لولههای فلزی متعارف بسیار خورنده است. شایان ذکر است خوردگی گالوانیکی لوله پلی اتیلن تقریبا صفر است.
این خاصیت به همراه خصوصیت قبلی عامل افزایش قابل توجه عمر مفید لوله پلی اتیلن نسبت به لولههای و دیگر میباشد. به عنوان نمونه میتوان به طرحی اشاره کرد که در سال 1996 در کشور عمان و برای گروه Shell اجرا شده است. با اجرای این پروژه 19 کیلومتر خط لوله کربن-استیل که در اثر خوردندگی شدید از بین رفته بود، با لوله پلی اتیلن از گرید PE 100 (Water/ Crude) تعویض گردید.
در این طرح با توجه به شرایط محیطی عمر کاری لوله پلی اتیلن حداقل 15 سال در نظر گرفته شده است. از سال 1996 تاکنون هیچگونه نقیصه و نشتی در این لوله پلی اتیلن گزارش نشده است در حالیکه دوره کارکرد مفید لوله های فولادی در همان شرایط، حداکثر 2 سال بوده است.
این خاصیت باعث سهولت نصب این لوله پلی اتیلن و نیاز به کاربرد اتصالات کمتر میگردد .شعاع مجاز خمش لوله پلی اتیلن به طور متوسط 20 برابر قطر خارجی آن می باشد.
لوله پلی اتیلن نسبت به لوله های فولادی دارای وزن بسیار کمتری بوده، در نتیجه حمل و نقل و انبار نمودن آنها آسانتر بوده و با هزینه کمتری انجام میشود.
با توجه به میزان ضریب کشش بالا در مواد پلی اتیلن و استحکام کافی در برابر فشار ضربهای، لوله پلی اتیلن بهترین مقاومت را در برابر ارتعاشات زمین لرزه و جابجایی لایه های خاک نشان میدهند. به عنوان مثال در اطلاعات خسارات وارد بر لوله پلی اتیلن در اثر زلزله کوبه ژاپن میزان خسارات صفر بوده است.
جوش لب به لب یا الکتروفیوژن) این اتصال قوی به وسیله جوشکاری یا اتصال از طریق فلنج و حاصل میگردد (لوله پلی اتیلن مخصوص آب رسانی
به دلیل خصوصیات مناسب لوله پلی اتیلن ، معمولا این لوله ها در یک بازه زمانی طولانی نیاز به تعمیر ندارند و در صورت نیاز به تعمیر، این کار با هزینه پایین امکانپذیر خواهد بود. این در حالی است که تعمیر لوله- های فولادی با مشکلاتی همراه بوده ( و بالطبع با هزینه بالایی انجام میشود ). از جمله عدم امکان تعمیر پوشش لوله در بستر دریا
نگاه کلی
لوله پلی اتیلن یا پلی اتن یکی از سادهترین و ارزانترین پلیمرها است. پلی اتیلن جامدی مومی و غیر فعال است. این ماده از پلیمریزاسیون اتیلن بدست میآید و بطور خلاصه بصورت PE نشان داده میشود.
مزایای لوله پلی اتیلن آبرسانی
١ـ قابلیت اتصال آسان لوله پلی اتیلن
٢ـ انعطاف پذیری بالا لوله پلی اتیلن
٣ـ نصب آسان و کم هزینه لوله پلی اتیلن
٤ـ عمر طولانی، دوام و کاهش هزینه ها لوله پلی اتیلن
٥ ـ مقاومت لوله پلی اتیلن در مقابل خوردگی و اثر مواد شیمیایی
٦ـ کاربرد آسان لوله پلی اتیلن
٧ـ ضریب اصطکاک کم لوله پلی اتیلن و ثابت بودن آن در طول کاربرد
مقایسه لوله پلی اتیلن با دیگر انواع مواد
امروزه لوله پلی اتیلن جایگاه خود را در کاربردهای تحت فشار به خوبی یافته اند. این مسأله خصوصاً در مواردی که قطر لوله پلی اتیلن مورد نظر کمتر از 300 میلیمتر است به خوبی قابل مشاهده است. زیرا کارفرمایان و مشاورین پروژه ها اغلب با در نظر گرفتن هزینه مواد اولیه و خصوصیات مورد نظرشان از لوله پلی اتیلن به این جمع بندی می رسند که لوله پلی اتیلن بهترین انتخاب ممکن در مقایسه با سایر انواع لوله هستند.
اما با افزایش قطر لوله خطوط انتقال، اکثر مشاورین با در نظر گرفتن تنها قیمت مواد ، به این نتیجه می رسند که استفاده از لوله پلی اتیلن غیر اقتصادی بوده و بیشتر به سراغ چدن داکتیل می روند.
در واقع چدن داکتیل رقیب اصلی لوله پلی اتیلن در سایزهای بالا بوده و مشاورین تنها در صورت وجود شرایط ویژه به سراغ لوله پلی اتیلن می روند. علی رغم تفکر حاکم بر بازار، باید به این نکته تأکید داشته باشیم که صرف توجه به قیمت بالاتر لوله پلی اتیلن نسبت به چدن در لوله های با سایز بالا، در بسیاری از موارد صحیح نبوده و باید مسائل دیگری نیز نظیر هزینه های نصب ، اتصال ، نگهداری و تعمیر و ... در انتخاب جنس لوله مدنظر قرار گیرد.
با در نظر گرفتن خواص بی نظیر و منحصر به فرد لوله پلی اتیلن که قبلاً ذکر شده است، هر مصرف کنندهای به این نتیجه خواهد رسید که در فشار کاریهای کمتر از 25 بار بهترین انتخاب لوله پلی اتیلن است.
لوله پلی اتیلن بطور کلی دو نوع می باشند
1لوله پلی اتیلن تک جداره
2. لوله پلی اتیلن دو جداره
در رابطه با مزایا و خصوصیات لوله پلی اتیلن تک جداره تا حدی در بالا صحبت شد و در ادامه به بحث درباره لوله پلی اتیلن دوجداره که محصول تولیدی این شرکت میباشد میپردازیم :
لوله پلی اتیلن دوجداره اسپیرال برای کاربرد در شبکه های بدون فشار (ثقلی) طراحی شده اند و حداکثر فشار طراحی آنها 1.5 bar می باشد. این لوله پلی اتیلن با این تفکر ایجاد شده اند که در عین بالا بودن مقاومت حلقوی لوله (یکی از مهمترین پارامترهای طراحی در لوله پلی اتیلن های مدفون و تحت بار) از وزن پایینتری نسبت به لوله پلی اتیلن تک جداره برخوردار باشند.
از آنجاییکه مقاومت حلقوی تابعی از شکل جداره لوله پلی اتیلن است ، طراحی جداره به صورت مقاطع مستطیل شکل بوده که این باعث افزایش مقاومت حلقوی می شود. به واسطه تکنولوژی خاص تولیدی شرکت آلمانی Bauku ، این لوله پلی اتیلن تا سایز 3500 میلیمتردر این شرکت با کیفیت بسیار بالا و مطابق با تمام استانداردها قابل تولید میباشد . تولید و بکارگیری لوله پلی اتیلن دو جداره اسپیرال برای شبکههای انتقال و توزیع آب و فاضلاب ، بدون شک یکی از پیچیده ترین فرآیندها در صنعت لوله پلی اتیلن است.
بلبرینگ پارس تامین
بلبرینگ های استوانه ای کف گرد Cylindrical roller thrust bearings
این بلبرینگ ها برای تحمل بارهای محوری سنگین مناسب هستند. بعلاوه در مقابل بارهای ضربه ای حساس نبوده، استحکام بالا دارند و فضای محوری کمی برای نصب نیاز دارند. در نوع یک ردیفه ساخته شده و بار محوری را از یک سمت می توانند تحمل کنند. طراحی بلبرینگ ها ساده و شامل یک واشر شافت Shaft washer، یک واشر محفظه Housing washer و قفسه بهمراه تعدادی غلتک است. در مواردیکه محل قرار گرفتن بلبرینگ مناسب باشد، می توان واشرهای محفظه و شافت را حذف نمود و از خود قفسه و غلتک ها استفاده کرد، ولی به هر حال محل قرار این مجموعه باید سخت و پرداخت شده باشد. به همین دلیل معمولاً کل بلبرینگ دارای یک شماره خاص و هر یک از اجزاء آن نیز دارای یک شماره مجزا است. نوع خاصی از این بلبرینگ ها تولید می شود که با داشتن تعداد غلتک بیشتر، قدرت تحمل بار بیشتری نسبت به نوع استاندارد داشته که البته از سرعت چرخشی کمتری نیز برخوردارند. در موارد دیگر نیز که بعنوان مثال سرعت پایین و یا دقت خیلی زیاد مورد نیاز نباشد، می توان به جای واشرهای محفظه و شافت از واشرهای شیاردار raceway washers یا واشرهای کفی thrust washers استفاده نمود. در بعضی از سریهای این نوع بلبرینگ ها می توان با استفاده از یک واشر میانی Intermediate washer و دو سری قفسه با غلتک، بلبرینگ را به صورت دو طرفه (جهت تحمل بر محوری از دو طرف) تبدیل نمود. در این بلبرینگ ها هیچ گونه ناهمراستایی مجاز نیست. قفسه آنها نیز عموماً از جنس آلیاژهای سبک، برنج و در بعضی موارد فیبری است که در این حالت برینگ تا دمای 120ºc کارکرد دارد. در مورد قسمت هایی از ماشین که با بلبرینگ در تماس هستند components Associated نکاتی نظیر دارا بودن زاویه صحیح نسبت به محور شافت و یکنواخت بودن (پله ای نبودن) اهمیت خاص دارد. اگر از واشرهای خود بلبرینگ استفاده نشود، سختی سطحی که قفسه ها غلتک ها روی آن قرار می گیرند باید بین 58 HRC الی 64 HRC بوده و ناهمواری سطحی نیز حداکثر تا m µ0.2 باشد. (Ra<0.2 m)
بلبرینگ چیست؟ |
آیا تا به حال این نکته توجه شما را به خود جلب کرده است که چرا بعضی وسایل مکانیکی مانند چرخ های اسکیت یا موتور الکترونیکی به راحتی و به نرمی حرکت می کنند؟ پاسخ این سوال را باید در ماشینی به نام بلبرینگ یافت. بلبرینگ در بسیاری از وسایل اطراف ما دیده می شود. اگر بلبرینگ در وسایل مکانیکی ما موجود نباشد، آنگاه مجبور به تعویض مداوم قطعاتی هستیم که در معرض پدیده ی اصطکاک قرار دارند. با خواندن این مقاله که توسط مهندسین مجرب مرکز پخش بلبرینگ پارس تامین تهیه شده است، با بلبرینگ و انواع آن آشنا خواهید شد. 1.اصول حاکم بربلبرینگ: ایده ی موجود در بلبرینگ بسیار ساده است. به گردش در آوردن اجسام ساده تر از ساویدن آن ها بر یکدیگر می باشد. به عنوان مثال چرخ های اتومبیل شما به سان بلبرینگ های بزرگی هستند. اگر به جای چرخ اتومبیل شما چیزی مانند چوب اسکی داشت آنگاه به حرکت درآوردن آن بسیار دشوارتر بود. دلیل آن این است که وقتی از اجسامی مانند چوب اسکی به جای چرخ برای اتومبیل استفاده کنید آنگاه نیروی اصطکاک قویی در جهت عکس حرکت اتومبیل برآن وارد می شود، لذا حرکت اتومبیل به کندی صورت خواهد گرفت. ولیکن اگر دو سطحی که با یکدیگر در تماس هستند برروی هم گردش نمایند آنگاه اصطکاک به حداقل خود می رسد |
به طور کلی بار وارد شده بر بلبرینگ ها را به دو دسته ی radial و thrust دسته بندی می کنند. بسته به موقعیت و شرایطی که بلبرینگ مورد استفاده قرار می گیرد یکی از این دو بار ویا هردو بار بر آن وارد می شوند.
انواع بلبرینگ
بلبرینگ، بالبرینگ، یاتاقان ساچمهای: (Ball Bearing)
این نوع از بلبرینگ مرسومترین نوع بلبرینگ میباشد که نمونههایی از آن را در وسایل مختلف مشاهده کردهاید. این نوع از بلبرینگها هر دو نوع فشار را به خوبی تحمل میکنند و بیشتر در وسایلی استفاده میشوند که بار وارده بلبرینگ زیاد نیست.
در این نوع از بلبرینگ ، فشار بر روی سطح خارجی بلبرینگ وارد میشود و این فشار از طریق ساچمهها به بخش داخلی منتقل میگردد. به دلیل آنکه ساچمهها کروی هستند، تنها بخش اندکی از سطح آنها با سطوح در تماس است لذا اصطکاک به شدت کاهش یافته و این نوع بلبرینگها به نرمی حرکت میکنند. از آنجایی که تنها سطح اندکی از ساچمهها در تماس میباشد لذا نمیتوان فشار زیادی را بر آنها وارد نمود زیرا موجب تغییر شکل پیدا کردن بلبرینگ میشود و پس از مدتی بلبرینگ به خوبی کار نخواهد کرد.
بلبرینگ های غلتکی، رولرینگ: (Roller Bearings)
این نوع بلبرینگها شبیه شکل زیر میباشند. این نوع بلبرینگها قادر خواهند بود فشار بسیار زیادی از نوع Radial را که پیشتر شرح آن داده شد، تحمل کنند. در این نوع بلبرینگ ها سطح تماس ساچمه با سطوح یک خط میباشد ولیکن در بلبرینگهای چرخی یک نقطه بود لذا این نوع بلبرینگ ها (بلبرینگهای غلتکی) فشار بسیار بیشتری را قادر به تحمل کردن هستند. ولیکن این نوع بلبرینگ ها قادر به تحمل کردن فشار زیاد از نوع Thrust نمیباشند. نوعی از این بلبرینگ که آن را یاتاقان سوزنی مینامند دارای استوانههایی با قطر بسیار اندک میباشد.
بلبرینگ کف گرد Ball Thrust Bearing
این نوع بلبرینگ ها در جاهایی مورد استفاده قرار میگیرند که سرعت پایین باشد و همچنین فشار از نوع Radial کم باشد.
بلبرینگ کف گرد بشکهای Roller trust bearing
این نوع بلبرینگ قادر به تحمل فشار زیادی از نوع Thrust میباشند.
یاطاقانهای غلتکی مخروطیTapered roller bearings
این نوع از بلبرینگ ها نیز قادر به تحمل نمودن فشار زیادی هستند.
بلبرینگ های مغناطیسی Magnetic bearings
در بعضی از کاربردها که در آن سرعت حرکت وسایل مکانیکی بسیار زیاد میباشد از این نوع از بلبرینگ ها استفاده میشود. در این نوع از بلبرینگ تماس فیزیکی بین قطعات وجود نداشته بلکه نیروی مغناطیسی قویی سبب غوطهورشدن اجزای داخلی بلبرینگ میشود. بعض از انواع آن قادر هستند در عرض یک دقیقه به تعداد 50000 گردش کنند
روانکاری بلبرینگ Bearing Lubrication
یک بلبرینگ جهت کارکرد مطلوب باید به نحو مناسب روانکاری شود تا از تماس مستقیم اجزاء بلبرینگ و در نتیجه سایش آنها و نیز زنگزدگی آن ممانعت بعمل آید.
در انتخاب نوع روانکار (گریس یا روغن) عوامل متعددی نظیر سرعت کارکرد بلبرینگ و دما دخیل هستند و در این رابطه انواع متعدد روانکار اعم از گریس (Grease) و روغن (Oil) تولید میشوند.
بار حداقل Minimum load
همانگونه که قبلاً توضیح داده شد، بلبرینگ همیشه باید تحت بار قرار داشته باشد تا لغزش
ساچمه روی شیار اتفاق نیفتد. حداقل مقدار باری که بربلبرینگ های شیار عمیق باید اعمال شود برابر است
با:
بار حداقل شعاعی، Frm=N ضریب بار حداقل Kr= برای بلبرینگ
های سری 618 15= برای بلبرینگ های سری 619و620 20= برای برینگ های سری
60و161و62 25= برای بلبرینگ
های سری 63 30= برای برینگ
های سری 64 35= برای برینگ های سری 42 50= برای برینگ های سری 43 60= برای برینگ های دوتایی،
مقادیر بالا دو برابر می شوند ویسکوزیته روغن در دمای کاری V= سرعت، دور / دقیقه n= قطر متوسط بلبرینگ
dm=mm, (d+D)/2= معمولاً وزن ملحقات و قطعات مجاور بلبرینگ بهمراه بارهای خارجی از این مقدار تجاوز می کند،
ولی در صورت خلاف این وضع، باید بطریقی مقدار بار فوق الذکر را ایجاد کرد.
این عمل را در مورد بلبرینگ های شیار عمیق می توان با تنظیم حلقه های داخلی و بیرونی نسبت به یکدیگر و ایجاد بار اولیه انجام داد. مقادیر سرعت مجاز بلبرینگ ها در جداول اندازه ها قید شده و این مقادیر در مواردیکه از دو تا بلبرینگ شیار عمیق استفاده شود 20% کاهش می یابد. مقادیر بار دینامیکی (C) و استاتیکی (Co) مبنا نیز آورده شده اند و در مورد بلبرینگ های دوتایی نیز مقدار بار دینامیکی که برای یک بلبرینگ در جدول آورده شده در 1.62 ضرب می شود. این ضریب برای بدست آوردن بار استاتیکی معادل و بار خستگی Fatigue Load برینگ های دوتایی عدد 2 است.
---------------------------------------------------------------------
فردوس بلبرینگ
گریسکاری بلبرینگ Grease Lubrication
در شرایط کارکرد نرمال بلبرینگ (سرعت، فشار و دما) گریس کاربرد زیادی در روانکاری بلبرینگها دارد. مزایای گریس نسبت به روغن، عبارت است از چسبندگی بهتر به بلبرینگ و عدم چکه کردن به خصوص در مواقعی که شفت حالت عمودی داشته باشد و نیز عملکردی مشابه کاسه نمد در مقابل ورود بعضی مواد زائد و رطوبت به داخل بلبرینگ ایفا میکند. منتها باید توجه داشت که گریس زیاد موجب بالا رفتن سریع دما بلبرینگ بخصوص در سرعتهای بالا میشود معمولاً %30-50 فضای داخل محفظه بلبرینگ با گریس پر شده تا فضای آزاد کافی جهت انتقال گرما از بلبرینگ به محیط اطراف از طریق گریس امکانپذیر شود.
فقط در سرعتهای خیلی کم و خطر خوردگی زیاد توصیه میشود کل محفظه بلبرینگ با گریس پر شود.
ویسکوزیته روغن پایه بلبرینگ
ویسکوزیته به مقاومت سیال (روانکار) در مقابل جاری شدن اطلاق میشود.
اهمیت ویسکوزیته روغن پایه (90-85% وزن گریس را تشکیل میدهد) برای دارا بودن قدرت لازم جهت نگهداشتن اجزاء بلبرینگ از تماس مستقیم با یکدیگر مد نظر میباشد.
سفتی گریس بلبرینگ
درجه سفتی گریسها در بلبرینگ، طبق شاخص تعیین شده از سوی NLGI (انجمن ملی روانکاری با گریس) تعیین شده است. درجه سختی گریسها 1، 2 و 3 است که بر روی قوطی آن قید میشود.
گریسهای مورد استفاده در روانکاری بلبرینگها بر حسب شرایط دمای کارکرد
گریسکاری مجدد بلبرینگ
در صورتیکه عمر گریس در داخل یک بلبرینگ از عمر خود بلبرینگ کمتر باشد باید در فواصل معین، گریس مستهلک شده را جایگزین نمود. فواصل زمانی این کار بستگی به پارامترهایی نظیر نوع و اندازه بلبرینگ ، سرعت دورانی، دما و نوع گریس دارد.
تعویض گریس بلبرینگ
در پایان چند بار اضافه کردن گریس (معمولاً سه بار) گریس اولیه باید به کلی از داخل بلبرینگ پاک شده و گریس نوع کاملاً جایگزین شود. مقدار گریس در بلبرینگ به اندازهای است که تمامی فضای داخل بلبرینگ و %30-50 درصد فضای خالی داخل محفظه را پر میکند.
روغنکاریبلبرینگ
استفاده از روغن در بلبرینگ به عنوان روانکار در مواردی است که بعلت سرعت و دمای بالا، گریس قادر به عملکرد مناسب نباشد و یا مکانیزم قطعات مجاور بلبرینگ، قطعاتی نظیر چرخ دنده باشد که به خاطر مسائل سرعت و اصطکاک ملزم به استفاده از روغن باشیم.
بلبرینگ های شیار عمیق کاسه نمد فلزی
وجود فاصله بین کاسه نمد و حلقه داخلی موجب افت خاصیت آب بندی و بالا رفتن سرعت دورانی بلبرینگ می شود کاسه نمد لاستیکی (مالشی) seal واشر فلزی + روکش لاستیکی عدم وجود فاصله بین کاسه نمد بلبرینگ موجب بالا رفتن قدرت آب بندی و پایین آمدن سرعت دورانی برینگ می شود دامنه بلبرینگ وسیع می باشد، زیرا طراحی آنها ساده، غیرقابل تفکیک و با قدرت کارکرد در سرعت های زیاد است. این نوعبلبرینگ ها در چند نوع یک ردیفه دو ردیفه و یک ردیفه با شیار ساچمه خور تولید می شوند.
بلبرینگ های شیار عمیق، یک ردیفه
این بلبرینگ دارای شیار ساچمه عمیق و یکپارچه بوده و ساچمه و شیار در آن مطابقت هندسی کاملی داشته، بطوریکه علاوه بر تحمل بار شعاعی، بار محوری را نیز از هر دو طرف تحمل می کنند. متداولترین اندازه های بلبرینگ های مورد بحث با کاسه نمد فلزی و لاستیکی نیز تولید می شود. آن دسته از این نوع بلبرینگ ها که در دو طرف خود، کاسه نمد دارند با گریس نیز پر شده اند، به همین دلیل نباید آنها را جهت جا زدن گرم نمود و یا شست. مقدار گریس داخل بلبرینگ معمولاً 25 الی 35 درصد فضای خالی داخل بلبرینگ است. کاسه نمدهای فلزی معمولاً با پسوند Z (یک طرف) و 2Z (دو طرف بلبرینگ ) مشخص می شوند.
این نوع کاسه نمدها با حلقه داخلی بلبرینگ فاصله داشته و اصولاً وقتی باید مورد استفاده قرار گیرند که حلقه های داخلی بچرخد. در صورت چرخش حلقه بیرونی امکان نشت گریس وجود دارد. نوع دیگری کاسه نمد با اصطکاک تولیدی کم وجود دارد Low friction seals بطوریکه سرعت بلبرینگ می تواند همپایه سرعت آن با کاسه نمد فلزی باشد. این نوع کاسه نمد با پسوند RZ مشخص شده و شامل یک لاستیک مصنوعی است که با یک واشر فلزی تقویت شده است. فاصله این کاسه نمد با حلقه داخلی بسیار ناچیز بوده، بطوریکه خاصیت آب بندی را به نحو مطلوبی بالا می برد.
محدوده دمایی کارکرد این نوع کاسه نمد -40ºc الی +120ºc کارکرد دارد. سرعت بلبرینگ با این نوع کاسه نمدها افت می کند. نوع تولید شده دیگر آنها با جای خار Snap ring groove است که با قرار دادن یک خار در آن می توان بلبرینگ را از لحاظ محوری با صرفه جویی در مقدار فضای اشغالی محکم کرد. خار به همراه جای خار با پسوند NR در جلوی شماره بلبرینگ مشخص می شوند. نوع دیگر برای مواقعی است که میزان صدای تولید شده توسط بلبرینگ ، نظیر لوازم خانگی اهمیت دارد Bearings for Silent running applications با پسوند QE5 مشخص می شود.
بلبرینگ های شیار عمیق دوتایی
در مواقعی که قدرت تحمل بار یکبلبرینگ کافی نباشد از دو تا بلبرینگ شیار عمیق استفاده می شود. بلبرینگ ها در موقع ساخت با یکدیگر مطابقت داده شده، بطوریکه بعد از نصب آنها، جهت توزیع یکنواخت بار بر روی دو بلبرینگ ، احتیاجی به استفاده از حلقه های فاصله گذار و امثال آنها نیست (مبحث بار اولیه). بسته به نوع کاربرد، سه حالت برای قرار گرفتن بلبرینگ ها وجود دارد: حالت پشت سر هم Tandem که با پسوند DT مشخص شده و بار محوری را از یک طرف متحمل می شوند. حالت پشت به پشت Back-to-Back با پسوند DB مشخص شده و بار محوری را از دو طرف تحمل می کند(از هر طرف توسط یک بلبرینگ ). این حالت از استحکام زیادی برخوردار بوده و جهت خنثی نمودن بارهای ممان بسیار مناسب است. حالت روبرو face-to-face نیز مانند حالت پشت به پشت است، ولی به اندازه آن استحکام نداشته و برای بارهای ممان مناسب نیست
مقدار ناهمراستایی مجاز شافت در بلبرینگ محدود بوده و بستگی به پارامترهایی نظیر میزان لقی شعاعی دارد. مقداری که به طور تقریب می توان برای میزان ناهمراستایی مجاز ذکر کرد بین 2 الی 10 دقیقه است. این مقدار در بلبرینگ های دو ردیفه به حداکثر 2 دقیقه می رسد. تلورانس ساخت این بلبرینگ ها اکثراً نرمال بوده و بعضی از انواع آنها با سطح تلورانس بالاتر P6 , P5 ساخته می شوند. بلبرینگ هایی که به صورت جفت (پشت به پشت یا روبرو) نصب می شوند، معمولاً به دو صورت: - با لقی محوری کوچک (پسوند CA) axial internal clearance - با بار اولیه سبک (پسوند GA) Light Preload تولید می شوند. جدول مقادیر فوق الذکر در صفحه قبل آورده شده است. پنجره ساچمه های بلبرینگ های شیار عمیق معمولاً فولادیست، اما نوع برنجی (پسوند MA,M یا MB) و فیبری آن (پسوند TN9) نیز ساخته می شود.
بار استاتیکی معادل Equivalent static load
برای بلبرینگ های منفرد و بلبرینگ هایی که به صورت پشت سر هم جفت می شوند داریم: Po=0.6Fr+0.5Fa در بلبرینگ هایی که به صورت روبرو یا پشت به پشت جفت می شوند داریم: Po=Fr+1.7Fa
ظرفیت تحمل بار محوری Axial load carring capacity
اگر بلبرینگ شیار عمیق فقط تحت بار محوری باشد، بار مزبور نباید از نصف بار استاتیکی مبنا تجاوز کند و این مقدار در مورد سریهای کوچک بلبرینگ (سری قطر بیرونی 1,0,9,8) به 0.25 تقلیل پیدا می کند.
بلبرینگ های شیار عمیق با شیار ساچمه خور Deep groove ball bearings with filling slots ا
ین نوع بلبرینگ ها تعداد ساچمه بیشتری از نوع شیار عمیق معمولی دارند که بدین دلیل قدرت تحمل باربلبرینگ افزایش پیدا کرده است و در حلقه های داخلی و بیرونی خود شیار مخصوص اضافه نمودن ساچمه دارد. قدرت تحمل بار شعاعی آن از نوع بدون شیار بالاتر، ولی قدرت تحمل بار محوری آن کمتر است و نیز سرعت بلبرینگ های شیار عمیق معمولی را ندارند. این نوع بلبرینگ ها با کاسه نمد فلزی نیز تولید می شوند که در صورتیکه در هر دو طرف کاسه نمد داشته باشد، قبلاً با گریس مناسب پر شده است. جهت کاربردهایی نظیر گیربکسهای اتوماتیک که از ببلبرینگ در یک فضای محدود باید استفاده شود می توان با کمک جای خار و خار در روی بلبرینگ Snap ring groove + Snap ring آن را در امتداد محوری تثبیت کرد. مقدار ناهمراستایی مجاز شافت در این بلبرینگ ها بین 2 الی 5 دقیقه بوده و تجاوز از این حد منجر به کاهش عمربلبرینگ و تولید صدا می شود.
بار حداقل Minimum load
مقدار حداقل باری که باید بر روی این نوعبلبرینگ ها اعمال شود تا از لغزش ساچمه ها بر روی شیار
ممانعت شود، بدین قرار است:
بار شعاعی حداقل، Frm=Kr ضریب بار حداقل، Kr= برای بلبرینگ های
سری 2 40= برای بلبرینگ های سری 3 50=
ویسکوزیته روغن روانکار در دمای کار V=mm2/S سرعت دورانی، n=r/min قطر متوسط بلبرینگ dm=mm, 0.5(d+D) بار دینامیکی معادل Equivalent dynamic bearing load این مقدار برابر است با: P=Fr+Fa این معادله در صورتی برقرار است که Fa
/ Fr≤ 0.6 و P≤ 0.5Co بار دینامیکی معادل، P=N بار
شعاعی، Fr=N بار محوری، Fa=N
که در آن Co نرخ بار استاتیکی است. استفاده از این نوع بلبرینگ ها در صورتی امکان پذیر است که مقدار بار محوری Fa از 0.6Fr بیشتر نباشد.