بلبرینگهای شیار عمیق یک ردیفه کاربردهای زیادی دارند. مشخصههای این
بلبرینگها طراحی ساده، تفکیکناپذیر بودن، مناسب بودن آن برای سرعتهای بالا و خیلی زیاد، محکم بودن در حین کار و عدم نیاز به تعمیر و نگهداری میباشند.
شیار عمیق در سطح غلتش و همخوانی دقیق بین این شیار و ساچمهها این
بلبرینگ را قادر میسازد که بار محوری را از هر دو جهت به همراه بار شعاعی حتی در سرعتهای بالا، تحمل کند.
بلبرینگهای شیار عمیق یک ردیفه بیشترین کاربرد را در میان انواع بیرینگها دارند. به همین علت در طرحهای زیر و اندازههای مختلف تولید میشوند.
بلبرینگ های آببند شده در برابر روغن نوع ICOSTM
بلبرینگ ها با شیار محیطی با یا بدون خار فنری
انواع دیگر بلبرینگهای شیار عمیق با کاربردهای خاص در فصل « بلبرینگهای مهندسی» و «مکاترونیک» آورده شدهاند، که شامل،
بلبرینگ های مجهز به سنسور (Sensorized Bearing ) میباشند.
بلبرینگ شیار عمیق دارای کاربرد وسیع در صنعت و از متداولترین بلبرینگها در بازار مصرف است. در این نوع بلبرینگها یک شیار عمیق دایرهای یا شعاعی برابر با شعاع ساچمه وجود دارد. به خاطر وجود همین شیار و ایجاد سطح تماس بالا بین ساچمهها و رینگها موارد استفاده زیادی دارند و توانایی تحمل بارهای شعاعی و محوری را در هر دوجهت دارند. طراحی ساده، تفکیکناپذیری، کارکرد مناسب در سرعتهای بالا از خصوصیت بارز بلبرینگ شیار عمیق بوده و در انواع یک ردیفه، دوردیفه و یک ردیفه با شیار ساچمه خور به قرار زیر تولید میگردد. بلبرینگهای شیار عمیق را بصورت زیر تقسیم بندی مینماید:
الف-بلبرینگشیار عمیق یک ردیفه Single row deep groove ball bearings
ب- بلبرینگشیار عمیق یکردیفه با اسلاتهای پر کننده Single row deep groove ball bearings with filling slots
ج- بلبرینگ شیار عمیق استنلس استیل Stainless stee deep groove ball bearings
د- بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه Double row deep groove ball bearings
. بلبرینگ ها میتوانند هم بارهای شعاعی و هم بارهای محوری را تحمل کنند و معمولاً در هر جا مطابق وزن بارها و یا سرعت دور زدن بار و یا حساسیتهای تخصصی بار و محل نصب متغیر بوده و از انواع مختلف خانواده (خیلی بزرگ) بلبرینگ ها استفاده میگردد. در یک بلبرینگ بار از لایهٔ خارجی به گوی یا ساچمههای میانی بلبرینگ اعمال میشود و از آنجا فشار به لایهٔ داخلی منتقل میگردد. با توجه به کرویبودن گویها (ساچمهها) در بیشتر موارد استفاده ساده، نقطهٔ تماسشان با لایههای درونی و بیرونی بسیار کوچک دقیق و حساس خواهد بود، در نتیجه میتوانند بسیار نرم حرکت کنند؛ از سوی دیگر با توجه به کوچک بودن محل تماس، اگر فشار بیش از حدی به گویها وارد شود میتواند موجب تغییرشکل یا خردشدن آنها گردد، در اینگونه موارد میتوان از بلبرینگ های غلطکی'یا بلبرینگ های غلطکی مخروطیشکلاستفاده کرد. گونهٔ خاصی از بلبرینگ ها، بلبرینگ های محوری (یا کف گرد) نام دارند که برای سرعتهای پایین در نظر گرفته شدهاند و میتوانند بارهای محوری شدید را تحمل کنند و از نمونههای کاربردها آنها میتوان به کاربردشان در میزهای گردان اشاره کرد
یاتاقان ساچمهای شیار عمیق یک ردیفه در مدلها و سایزهای گستردهای تولید شده که با پسوند و پیشوندهای اضافه شده به بلبرینگ که معمولاً به پنج عدد اصلی اضافه شده، مشخص میگردند.
بلبرینگهای شیار عمیق با سیلها و پوششهای متنوع کاسه نمد لاستیکی و فلزی تولید شده و برای اطلاع دقیقتر از موارد کددهی و دیگر پسوندها که هر کدام مشخص کننده جزئیات فنی خاص است
مثلاً پسوند Z مربوط به بیرینگهایی با پوشش کاسه نمدی فلزی در یکطرف یا یاتاقان با در پوش یکطرفه و 2Z کاسه نمد فلزی در دو طرف یا یاتاقان با در پوش دو طرفه میباشد. در این نوع بلبرینگحلقه داخلی با کاسه نمد فاصله داشته و مورد استفادشان در حالتی ست که حلقهها داخلی بلبرینگمیچرخد، زیرا در حالت بر عکس یعنی چرخش حلقه بیرونی امکان نشت گریس وجود دارد.
نوع بلبرینگهای شیار عمیق دارای سیل یا sealed bearings مربوط به کاسه نمدی با لاستیک مصنوعی ست که با واشر فلزی تقویت شده است. این نوع کاسه نمد لاستیکی در محدوده دمایی ۴۰- تا ۱۲۰+ توانایی کار داشته و با حلقه داخلی تماس دارد از این رو در کم شدن سرعت بلبرینگ اثر گذارست و با حرف اختصاری 2RS شناخته میشود.
در کد دهی بلبرینگها از نوع یاتاقان ساچمهای شیار عمیق پسوندهای 2RSL,RSL یا 2RZ,RZ مشخص کننده نوع سیل با اصطکاک مالشی کمی Low fiction seal بوده که پسوندها بستگی به سری بیرینگ و اندازه آن داشته و در این ساختاربه طور کلی سرعت بلبرینگ میتواند هم اندازه سرعت آن با کاسه نمدفلزی باشد و به دلیل فاصله کم کاسه نمد و حلقه داخلی دارای خصو صیات آب بندی مناسبی نیز میباشد.
بلبرینگ دارای سیل NBR و لبههای قابلیت ارتجاعی که توسط شرکت اسکااف توسعه داده شده و ICOS® oil sealed bearing units نامیده میشوند در کاربردهایی که نیازمند قابلیتهایی بیشتر از سیلهای استاندارد معمولی میباشد، استفاده میگردند. در این نوع ساختار ساچمه نیازمند فضای کمتری نسبت به دو گونه قبلی بوده. نصب آسان و هزینه پایین جهت ماشین کاری شفت از مزایای عمده این نوع ساختار در یاتاقان ساچمهای شیار عمیق میباشد.
بلبرینگهایی که در ساختارشان جای خار وجود داشته و به bearings with snap ring groove معروف بوده که در این طرح میتوان با جاگذاری یک خار، ساچمه را از جهت محوری در فضای مورد نظر محکم نمود و باعث کم شدن فضای اشغالی شد. قرار گیری کد N در پسوند شماره بلبرینگ مشخص کننده داشتن جای خار در رینگ خارجی میباشد و پسوند NR نیز دارا بودن خار در بلبرینگشیار عمیق را شامل میشود
فردوس بلبرینگ
روش های ثابت کردن محوری بلبرینگها
بلبرینگ ها با رینگ داخلی استوانه ای رینگ هایی که با انطباق تداخلی نصب می شوند معمولا به جهت وسیله پله های شفت یا نشیمنگاه از یک جهت به صورت محوری مهار می شوند. درسمت مقابل، رینگ داخلی معمولا به وسیله یک مهره قفل کن ویا به وسیله یک صفحه که به انتهای شفت پیچ می شود مهار می شود.رینگ های خارجی معمولا به وسیله در پوش نشیمنگاه یا در حالات خاص به وسیله یک رینگ رزوه شده در محل خود مهار می شوند.
بجای ایجاد پله در شفت یا نشیمنگاه ، در بعضی موارد از رینگ فاصله اندازه (Spcer Ring) یاحلقه واسطه (Collars) بین رینگ های بلبرینگ و یا رینگ بلبرینگ واجزای مجاور نظیر چرخدنده استفاده می شود.
استفاده از خار فنری برای مهار محوری بلبرینگ ها باعث صرفه جویی در فضا، سرعت در نصب و در آوردن و ساده شدن ماشینکاری شفت و نشیمنگاه می شود. اگربارمحوری متوسط یا زیادی باید مهار شود یک حلقه بین بلبرینگوخارفنری قرار داده می شود تا خار فنری تحت ممان خمشی اضافی قرار نگیرد. در صورت لزوم می توان لقی محوری بین خار فنری و شیار محیطی آن را با انتخاب تلرانس مناسب برای حلقه واسطه ویا استفاده از لایی فلزی (Shim) کاهش داد. بلبرینگ ها با شیار محیطی بر روی رینگ خارجی را می توان به سادگی و با صرفه جویی در فضا با استفاده ازخارفنری مهار کرد.
روش دیگر مهار محوری که برای بلبرینگ های دقیق مناسب است، استفاده از انطباق پرسی به شکل چیدمان غلاف های پله ای (Stepped Sleeve) می باشد.
بیرون آوردن بلبرینگ ها بر روی غلاف واسطه
بلبرینگ های متوسط و کوچک را می توان با ضربات چکش که از طریق یک رینگ واسطه به بلبرینگوارد می شود، را بیرون آورد. باید توجه شود که قبل از انجام این کار باید مهره غلاف کمی باز شده باشد.بلبرینگ های کوچک و متوسط بر روی شفت های پله دار را می توان با ضربات چکش که از طریق یک بوش به مهره از قبل شل شده غلاف وارد می شود، را بیرون آورد. بیرون آوردن بلبرینگ های بزرگ بر روی غلاف واسطه به کمک مهره هیدرولیکی بسیار ساده است.برای استفاده از این روش بلبرینگ باید در مقابل یک پیشانی نصب شده باشد. اگر بوش دارای سوراخ و شیارهای توزیع روغن باشد با روش تزریق روغن عملیات بیرون آوردن بسیار ساده خواهد شد.
بیرون آوردن بلبرینگ های بر روی غلاف بیرون کشیدنی هنگام بیرون آوردن بلبرینگ ها بر روی غلاف بیرون کشیدنی جزء قفل کن محوری (مهره قفل کن،در پوش وغیره) باید برداشته شود. بلبرینگ های کوچک و متوسط را می توان با استفاده از یک مهره قفل کن و آچار ضربه ای یا قلابدار بیرون آورد. ابزار مناسب برای بیرون آوردن بلبرینگ های بزرگ مهره هیدرولیکی می باشد اگر بخش رزوه شده غلاف از انتهای شفت یا پله شفت بیرون زده شده باشد یک رینگ حمایت کننده با حداکثر ضخامت ممکنه باید در بوش قرارداد تا از واپیچش و خرابی رزوه هنگام سفت کردن مهره جلوگیری شود. توصیه می شود که پشت مهره هیدرولیکی یک صفحه نگهدارنده نصب شود این صفحه از پرتاپ مهره و غلاف در صورت جدا شدن ناگهانی غلاف از شدت جلوگیری می کند.غلاف های بیرون کشیدنی برای بلبرینگ های بزرگ معمولا دارای سوراخ و شیارهای توزیع روغن برای استفاده از روش تزریق روغن می باشد.استفاده از روش تزریق روغن هنگام بیرون کشیدن بلبرینگ های بزرگ باعث صرفه جویی در وقت می شود.